Trwa ładowanie proszę czekać ...

Dobre oświetlenie to podstawa efektywnej pracy – dowiedz się jak oświetlić biuro

6 września 2017

Pracodawcy, którzy narzekają na nieefektywność swoich pracowników, powinni najpierw zastanowić się, czy zapewnili im możliwie najkorzystniejsze warunki pracy. Jednym z czynników wpływających na zdolność prawidłowej koncentracji i chęć do działania jest prawidłowe oświetlenie. Okazuje się, że ważna jest zatem nie tylko roślinność, kolor ścian czy dopasowane do potrzeb meble biurowe, ale także odpowiednie lampy i ich rozmieszczenie.

Dbałość o oświetlenie nie jest tak częsta, jak dbałość o właściwą temperaturę i cyrkulację powietrza czy funkcjonalne rozmieszczenie wyposażenia biurowego. A szkoda – rodzaj oświetlenia i jego intensywność w dużym stopniu wpływa na samopoczucie czy zdolność koncentracji, nie wspominając nawet o wzroku pracowników. Wiadomo wprawdzie, że najlepsze jest światło naturalne (stąd coraz częściej powierzchnie biurowe są w jak największym stopniu przeszklone), jednak nie zawsze jego ilość jest wystarczająca, przez co należy zadbać o odpowiednie lampy. Jak poznać, że oświetlenie działające w biurze nie działa w taki sposób, w jaki powinno? Jak wybrać oświetlenie do biura?

Nieefektywny pracownik? Sprawdź, czy nie jest winne światło

Stosunkowo łatwo rozpoznać, kiedy spadek efektywności pracowników jest spowodowany złym oświetleniem w biurze. Po pierwsze – objawy można zaobserwować u przynajmniej kilku osób. Do niepokojących symptomów należą: nagły spadek koncentracji, bóle i zawroty głowy, obniżenie rzetelności wykonywanych zadań, gorsze samopoczucie, apatia, a w dłuższej perspektywie także problemy ze wzrokiem (np. zespół suchego oka). Każda osoba będzie indywidualnie reagować na dłuższe przebywanie w źle oświetlonym pomieszczeniu, jednak podane wyżej objawy są wspólne i dotykają większości narażonych na źle funkcjonujące oświetlenie.

Oświetlenie biurowe: konieczne kilka źródeł światła

To pierwsze, o czym warto pamiętać. Błędem jest umieszczanie jednego źródła światła, bez rozmieszczenia dodatkowego oświetlenia wspierającego. Nie wystarczą mocne świetlówki liniowe zamontowane na suficie – mimo iż może się wydawać, że całe pomieszczenie jest należycie i równomiernie oświetlone, to konieczne są również dodatkowe źródła światła, m.in. lampki montowane bezpośrednio przy stanowisku pracy. Lepsze rozprowadzenie światła można również uzyskać poprzez montaż opraw kloszowych na głównym źródle. Jakiego rodzaju lampy będą najlepsze? W biurach najczęściej montuje się świetlówki i halogeny, jednak sprawdzą się wszystkie źródła światła, które spełnią podstawowe wymagania. Warto zwrócić uwagę także na poziom energooszczędności.

Rozmieszczenie dodatkowych lamp

Gdzie najlepiej umieścić dodatkowe źródła światła? W pierwszej kolejności na wspomnianych już biurkach. Należy pamiętać, by lampy miały regulowany kąt nachylenia, a także by były ustawione odpowiednio do potrzeb pracowników (dla osób praworęcznych po lewej stronie biurka, dla leworęcznych – na odwrót). Dobrym pomysłem jest również montaż opraw świecących odbitym światłem; umieszczone na ścianach rozpraszają zbyt intensywne wiązki. W razie konieczności (dotyczy to przede wszystkim dużych powierzchni o zróżnicowanym wyposażeniu i niejednorodnych stanowiskach pracy) można zamontować również oświetlenie punktowe.

Nie zapominaj o jakości światła

Ważne jest nie tylko rozmieszczenie światła, ale również – a może przede wszystkim – jego jakość. Jednym z wyznaczników jakości źródeł światła jest wskaźnik oddawania barw (CRI); im wyższy wskaźnik, tym lepiej, ponieważ światło jest bardziej zbliżone do naturalnego. Maksymalny poziom wskaźnika to 100; zaleca się, by w pomieszczeniach biurowych nie spadał on poniżej 80.

Barwa światła

O tym, czy oświetlenie w biurze będzie sprzyjać efektywności pracowników, decyduje również barwa światła emitowanego przez lampy i świetlówki. Światło sztuczne również pod względem temperatury barwowej powinno być możliwie jak najbardziej zbliżone do światła dziennego, przy czym szacuje się, że naturalne światło ma temperaturę w wysokości ok. 6000 kelwinów.

Ważna jest także tonacja światła; przy jej wyborze należy uwzględnić wystrój wnętrza. Światło lampy może mieć zimną lub ciepłą tonację. Jeśli we wnętrzu biura przeważają kolory takie jak błękit czy szarości, to lepszym wyborem będzie ciepłe światło. Z kolei w przypadku gdy w pomieszczeniu znajduje się mnóstwo czerwonych, pomarańczowych czy żółtych elementów, to zdecydowanie lepiej, jeśli światło będzie w tonacji zimnej bieli. Według niektórych specjalistów preferowana tonacja zależy również od…uwarunkowań kulturowych. Zgodnie z tą teorią mieszkańcy północnej i środkowej Europy mieliby częściej wybierać światło o ciepłym zabarwieniu, natomiast na południu – bliższe naturalnej, chłodnej, wręcz niebieskawej tonacji.

Przestrzegaj norm

Na koniec warto wspomnieć, że istnieją specjalne wymogi prawne dotyczące oświetlenia wnętrz, w których przebywają pracownicy. Normy dotyczą przede wszystkim natężenia światła na płaszczyźnie roboczej stanowiska pracy – powinno ono wynosić 500 luxów, natomiast w całym pomieszczeniu poziom natężenie światła nie powinien być niższy niż 200 luxów.

Oświetlenie odgrywa ważną rolę w każdym pomieszczeniu

Niektórzy pracodawcy martwią się o odpowiednie oświetlenie jedynie w salach, w których cały czas przebywają pracownicy. Zaniedbują przy tym kwestię rozmieszczenia i jakości źródeł światła w innych pomieszczeniach – firmowej kuchni, na korytarzach czy w salach konferencyjnych. To oczywiście błąd; to, że pracownik przebywa tam znacznie krócej, nie oznacza, że kwestia oświetlenia jest w tych miejscach ma mniejsze znaczenie. O prawidłowym oświetleniu różnego rodzaju pomieszczeń można dowiedzieć się więcej, odwiedzając stronę 

https://iluve.com/pomieszczenia

Artykuł sponsorowany